BATTLE: Pindakaas uit de natuurwinkel

 photo 2014-03-04114759_zpsc0126f7a.jpg
Ik hoef jullie vast niet meer te vertellen dat ik dol ben op pindakaas. En dat is nog een beetje zacht uitgedrukt. Ik ben daarom ook altijd benieuwd naar nieuwe of andere smaken pindakaas. Een perfecte gelegenheid om eens een battle te doen. Deze keer met pindakaas uit de natuurwinkel . Wie gaat dit winnen?
Waar eerst standaard een pot Calvé in de kast stond, later een pot van de Lidl (geld besparing, maar zeker een aanrader!), staat er nu een pot uit de natuurwinkel. Spreekt de overgang van Calvé naar Lidl door geld besparen een beetje tegen maar ik wilde het een keer geprobeerd hebben. Ik kon het natuurlijk niet bij één laten (want in ieder handje eentje) en kwam daarom thuis met twee potten pindakaas: Krekeltje pindakaas en Horizon pinda rozijnen pasta.

Over het algemeen had ik het idee bij pindakaas uit de natuurwinkel, zoals veel mensen denk ik, dat het meer olie dan pindakaas is bovenop en onderop een droge, stroeve pindakaas. Is dat waar? We gaan de pindakaas (pindakazen?) eens nader bekijken.

Krekeltje pindakaas
 photo 2014-03-04114828_zpsd075564c.jpg
De pindakaas van krekeltje is zoals jullie kunnen lezen biologisch. Altijd fijn! Ook zie je aan de linkerkant nog een stukje waar het woord ‘smeuïg’ op staat. Volgens krekeltje is deze pindakaas dus lekker smeuïg. Ik ben een beetje sceptisch want volgens mij kan er geen één pindakaas zo smeuïg zijn als die van Calvé.

 photo 2014-03-04114843_zps1fc4ec74.jpg
Op de zijkant staat een super schattig ventje. Het doet me denken en petje pitamientje van Calvé. Ze hebben een grappige slogan ‘Wat eet dat slimme rekeltje? ’t Is pindakaas van kreketlje!’

 photo 2014-03-04114904_zps8189d3c7.jpg
Op de achterkant staat beschreven dat Krekeltje een zo’n gezond mogelijke pindakaas maakt met zo weinig mogelijk toevoegingen. Ook zegt krekeltje dat de pindakaas smeerbaar tot op de bodem is. Dat doet me al helemaal denken aan Calvé met ‘Smeuïg tot op de bodem’.

94% Van de pindakaas bestaat uit pinda’s, de overige 6% uit ongehard palmvet en zeezout. Allemaal van gecontroleerde biologische teelt. Dit klinkt in ieder geval heel goed!

 photo 2014-03-04114958_zps24b8e8b6.jpg
We draaien de deksel open. Eigenlijk bijna geen olie. De foto beaamt dat niet helemaal maar je hoeft het zeker niet door te roeren. Als ik het mes erin steek kom ik er heel makkelijk door heen. Smeuïg is ‘ie zeker!
De kleur komt op de vorige foto niet helemaal goed over maar op deze close up wel. Je ziet ook dat de pindakaas glad is, maar niet helemaal. Dat vind ik niet erg want dat heeft ook wel iets authentieks.

 photo 2014-03-04115958_zps3f708a48.jpg
Uitgesmeerd op een stukje cracker kun je de structuur nog beter zien. Hij smeert lekker! En absoluut niet olieachtig. De pindakaas smaakt wel wat anders dan die van Calvé, wat helemaal niet gek ik. Hij smaakt iets puurder, iets minder gebrand. Hij blijft niet in mijn keel hangen. Ik vind hem lekker!

Horizon pinda rozijnen pasta

 photo 2014-03-04115102_zps431771a3.jpg
Deze pindakaas trok vooral mijn aandacht om de rozijnen. Dat lijkt me super lekker! Ik ben in ieder geval super nieuwsgierig.

 photo 2014-03-04115115_zps423a4845.jpg
Op de zijkant staat dat de pinda-rozijnenpasta alleen bestaat uit noten en rozijnen. Verder niets. Dat klinkt eigenlijk nog beter dan die van krekeltje, daar zat nog zout en palmvet in. Ook staat aangegeven dat er olieafscheiding kan ontstaan, even doorroeren voor gebruik. Dat vind ik wat minder. Ik weet natuurlijk wel dat het ‘natuurlijk’ is maar om heel die massa elke keer als ik pindakaas wil gaan smeren, door te roeren vind ik ook weer zo wat. Het is namelijk een stevige compacte massa waardoor dat niet zo makkelijk gaat.

 photo 2014-03-04115207_zps4175e47c.jpg
Als ik de deksel van de pot afhaal zie ik de stukjes rozijn. Lekker! De olie vind ik meevallen. Er ligt geen laag olie op maar je ziet wel dat de pindakaas aardig dun is.

 photo 2014-03-04115539_zps0f562368.jpg
Dat de pindakaas aardig dun is merk ik ook als ik mijn mes er doorheen haal. Bovenop gaat dat veel makkelijker dan meer naar beneden. Ik moet ook uitkijken dat de pindakaas niet van mijn mes afvalt. Je ziet grove stukjes pinda. Een beetje een chuncky pindakaas.

 photo 2014-03-04115625_zpsc1ff8384.jpg
Uitgesmeerd op een stukje cracker die je de stukjes pinda en rozijn. Je kunt hem nog aardig dun uitsmeren. De smaak vind ik oké. De smaak is een beetje ‘plat’ en flauw maar je herkent de pinda smaak zeker terug. De rozijnen voegen naar mijn idee weinig toe, het zijn een beetje harde stukjes en ik proef niet echt rozijnen. Jammer!

Conclusie:
 photo 2014-03-04115918_zps4fbb61e1.jpg
Krekeltje pindakaas is voor mij de winnaar. Het is even wennen maar als je eenmaal deze pindakaas eet smaakt de ‘echte’ Calvé zo anders. Ik moet zeggen: de pindakaas blijft ook écht smeerbaar tot op de bodem. Het wordt wel ietsjes droger maar niet dat je het eruit moet bikken. Bij de pinda-rozijnenpasta is dat absoluut niet het geval. Waar het in het begin tot ongeveer op drie kwart nog goed te smeren is, is het laatste beetje echt kurkdroog. Het blijft in je keel hangen. Wat ik wel bij allebei de soorten merk is dat ik een minder dik smeer. Dat komt denk ik doordat de smaak een stuk puurder is dan die van Calvé. Het geeft sneller een voldaan gevoel.

4 gedachtes over “BATTLE: Pindakaas uit de natuurwinkel

  1. Vroeger had ik ook altijd Calvé, maar nu koop ik pindakaas (en andere soorten notenpasta) alleen nog maar uit de natuurwinkel. Smaakt inderdaad héél anders, veel puurder, echt naar pinda. Ik probeer verschillende merken, maar je merkt inderdaad vaak dat het laatste stukje kurkdroog en stroef is, niet heel lekker.

Geef een reactie

