Recept: Groentepannetje met rauwe ham

2014-07-31 18.17.03
Eigenlijk is dit recept een onderdeel van Jamie Oliver 15 minute meals. Als ik het me goed kan herinneren hoort er een aardappelgratin en kipfilet bij. Het was allemaal lekker maar één onderdeel van het gerecht vond ik er echt met kop en schouders bovenuit steken: de groenten. Ik heb dit inmiddels een paar keer gemaakt en het is nu een recept met de basis van Jamie en de rest van mij ;) Het is heel simpel en vooral heel smaakvol. Binnen 15 minuten staat dit op tafel!

Waarom ik niet gewoon heel de maaltijd met jullie deel? Omdat ik dat niet echt bijzonder vond. Lekker was het wel hoor, maar niet dat er echt een recept voor nodig is. Ik bedoel, iedereen kan een kipfilet kruiden en bakken, en iedereen kan aardappelplakjes met ui, room en kaas in een ovenschaal doen. Dit kan je er natuurlijk alsnog bij maken!

2014-07-31 18.19.57

Over de groente heb ik eigenlijk weinig te zeggen, het is gewoon heel lekker! Ondanks dat het allemaal groene groentes zijn, heeft het gerecht toch veel kleur. Het diepgroene van de spinazie, het bleke van de prei maar het mooiste vind ik de doperwten: die zijn echt knalgroen! De rauwe ham zorgt voor een beetje zoutigheid aan het recht. Normaal zou ik deze groenten nooit bij elkaar in één pan maken maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Super lekker!

Benodigdheden voor 4 personen
1 prei
600 gram verse bladspinazie
200 gram diepvriesdoperwten
100 gram rauwe ham of uitgebakken spekjes
¼ tot ½ groentebouillonblokje

Bereidingswijze:
•Snij de prei in stukken van ongeveer 4 cm. Was de prei en ontdooi de doperwten in een vergiet door een minuut de hete kraan erover te laten stromen.
•Verhit olie of boter in een pan en bak de prei op hoog vuur een paar minuten aan. Doe het vuur wat lager, doe de spinazie beetje bij beetje erbij totdat het volledig geslonken is. Doe het ¼ bouillonblokje erbij en laat de prei en spinazie 5 minuten garen. Snij ondertussen de rauwe ham in stukjes. Doe de doperwten en rauwe ham erbij en verwarm kort mee.
Serveer eventueel een gratin en kipfilet erbij!

Een gedachte over “Recept: Groentepannetje met rauwe ham

Geef een reactie

