Recept: Gevulde Courgette

 photo 2014-08-14182415_zps2a90cb92.jpg
Ik ben helemaal gek op courgette. Het is zo’n veelzijdige groente. Het smaakt lekker door allerlei sauzen, kan gegrild worden, je kunt roerbakken, verwerken in schotels of in een chocoladecake. I love it. Wat ik nog nooit had gemaakt waren gevulde courgettes. Of courgettebootjes, het is net hoe je het wilt noemen. Als courgetteliefhebster moest ik dit maar eens heel snel gaan maken ;)

 photo 2014-08-14182340_zpsb2d1388b.jpg
En wat is het lekker! Ik was eerst nog bang dat de courgette te hard zou zijn en ik het daardoor niet zo lekker zou vinden, maar doordat je de courgette kort voorkookt zijn ze al wat zachter. Hou je meer van een knapperige courgette, hoef je ze natuurlijk niet voor te koken. De vulling is ook één van mijn favoriete sausen. Het is zo veelzijdig! Ik heb het dit keer dus gebruikt om de courgettes mee te vullen maar doe de saus in een ovenschaal, leg er tortillachips op, strooi er wat kaas over en je schotel is klaar! Of in een wrap smaakt het ook heel lekker! Ik maak over de saus nog wel een artikeltje. Eerst de gevulde courgette!

Benodigdheden voor 2-3 personen:

2 courgettes
200 gram gehakt
1 ui
1 paprika
1 tl paprikapoeder
¼ tl cayennepeper
1 klein blikje tomatenpuree
¼ bouillonblokje (of een snufje zout) + soeplepel vocht
160 gram kidneybonen
150 gram maïs
75 gram (cheddar) kaas

Bereidingswijze:

•Verwarm de oven voor op 180ᵒC.
• Zet een grote pan met water op het vuur en breng het water aan de kook. Maak de courgettes schoon en snij ze door midden. Haal het zachte midden eruit. Kook de courgettes in 3-4 minuten gaar. Laat ze afkoelen.
•Snipper de ui en snij de paprika ik blokjes. Fruit de ui en doe het gehakt erbij. Als het gehakt gaar is doe je de paprika, paprikapoeder en cayennepeper erbij. Bak dit 5 minuten mee.
•Doe het blikje tomatenpuree erbij en bak dit 2 minuten mee. Doe het bouillonblokje + soeplepel vocht erbij. Doe de kidneybonen en maïs erbij, draai het vuur laag en laat de saus 5-10 minuten pruttelen.
•Zet de courgettes in een ingevette ovenschaal en vul ze met het gehaktmengsel. Verdeel de geraspte kaas erover en zet de ovenschaal 20 minuten in de oven.

Een gedachte over “Recept: Gevulde Courgette

Geef een reactie

