Recept: Simpele rijst met sperziebonen, doperwten en ei

2014-08-28 15.35.22
Dit recept is eigenlijk bij toeval ontstaan. Ik moest een keer mijn avondeten meenemen omdat ik niet de gelegenheid zou hebben om te koken. Ik moest dus iets verzinnen dat ik makkelijk mee kon nemen en alleen maar hoefde op te warmen. Aardappelen, groente en vlees vind ik dan sowieso niks, rijst daarentegen is prima op te warmen en mee te nemen. Ik pakte wat restjes uit je diepvries en dit kwam eruit. Eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar het was wel bijzonder lekker!

Doperwten en sperziebonen uit de vriezer zijn mijn laatste ontdekking. Heel lekker! Geen slap spul uit pot maar redelijk vers en mooi van kleur. Vooral die doperwten, die geven haast licht! Ik vind het ook super handig te portioneren, je kunt makkelijk een handje eruit pakken en de rest weer in de vriezer doen. Het ei is een roerei geworden, het is eigenlijk hetzelfde als het susanne omelet maar dan niet in omelet vorm.

2014-08-28 15.35.15

En het beste van allemaal: als je het goed doet heb je maar twee pannen nodig: 1 pan om de rijst en groente te koken en 1 pan om het ei te bereiden en alles op te warmen. Scheelt weer een hoop afwas! Ook fijn ;) De kruiden die ik er doorheen heb gedaan zijn denk ik voor een echte kok een lachertje, maar als ik iets met rijst maak dan kruid ik het vaak zo! Mag als amateurkok ;)

Benodigdheden voor 1 persoon
75 gram ongekookte rijst
60 gram (dieprvies) doperwten
60 gram (diepvries) sperziebonen
1 ui
1 el olie
1 geklutst ei + scheutje melk
1 tl kerriepoeder
½ tl paprikapoeder
½ tl sambal
Scheutje water

Bereidingswijze:
• Kook de rijst naar de aanwijzingen op de verpakking. Voeg de laatste 8 minuten de sperziebonen en doperwten toe (als deze nog gekookt moeten worden)
• Snipper de ui en fruit deze in 1 el olie. Doe het ei en melk erbij. Draai het vuur lager en maak van het ei een roerei.
•Doe in dezelfde pan de rijst, doperwten en sperziebonen erbij. Breng op smaak met de kerriepoeder, paprikapoeder, sambal en eventueel zout. Als het geheel iets te droog is doe je er een scheutje water bij. Verwarm dit 5 minuten en klaar is je simpele rijst!

Een gedachte over “Recept: Simpele rijst met sperziebonen, doperwten en ei

Geef een reactie

