Recept: Hartige kaaskoekjes

2014-09-21 12.29.57
Als ik soms zin heb om iets te bakken maar niet weet wat, vraag ik aan mijn moeder of zij nog ergens zin in heeft of een leuk idee heeft. Eigenlijk is dat vragen naar de bekende weg want steevast is het antwoord: ‘Iets met kaas!’ Euhm, ja, dat is wel een heel breed begrip. Verder zijn er nooit ideeën dus de rest mag ik zelf verzinnen. Schiet ik nou ook niet heel veel mee op. Maar dit keer wel! Het stond al een tijdje op mijn lijstje om kaaskoekjes te maken en ik had ze al een keer gemaakt, maar die poging was finaal mislukt. Tijd om het weer te proberen, met succes! Ze zijn echt heerlijk geworden én gezond, want ze zijn gemaakt met volkoren bloem.

Ik moet zeggen, ondanks dat ‘iets met kaas’ nooit als eerst in mij opkomt, ik wel meer wil gaan experimenteren hiermee. Het heeft me al op een aantal ideeën gebracht. Muesikoekjes met kaas, havermoutpannenkoeken met kaas, kaascrackers…. Misschien ga ik wel van de cruesli en banaan recepten over op de kaas ;)

2014-09-21 12.30.22

Deze kaaskoekjes zijn in ieder geval heerlijk! Je proeft de volkoren bloem niet duidelijk dus daar hoef je niet bang voor te zijn. De Italiaanse kruiden maakt het wat mij betreft echt af. In een weckpot zijn ze denk ik een week houdbaar, maar dat halen ze waarschijnlijk niet.


Benodigdheden voor ongeveer 10-15 kleine koekjes

65 gram bloem
45 gram kaas
30 gram gesmolten boter
Zout, peper en gedroogde italiaanse kruiden (1,5 tl)
2 el water

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 190ᵒC. Doe alle ingrediënten in een kom en maak er een samenhangend geheel van. Vorm er een bal van en leg deze een uur in de koelkast.
•Rol het deeg uit tot ongeveer ½ cm dik. Steek vierkantjes uit (of rondjes) en prik er met je vork wat gaatjes in. Leg de koekjes op een bakplaat en bak ze ongeveer 13 minuten in de oven.

Geef een reactie

