Recept: No flour pindakaaskoekjes

2014-10-10 15.48.41
Zoals jullie al wel weten ben ik helemaal gek van pindakaas. In allerlei soorten en maten (het liefst zo groot mogelijke pot!) en in combinatie met de gekste dingen: I love peanut butter. Maar om eerlijk te zijn, in koekjes is het nooit echt mijn grootste vriend geweest. Ik weet niet precies wat het is maar ik vind het vaak een net-niet gevalletje. Het smaakt wel, maar het is net niet helemaal wat ik van de smaak verwachtte. Deze koekjes zijn denk ik één van de weinige uitzonderingen hierop. Ze zijn heel lekker: precies de goede pindakaassmaak, chocola én ook nog eens zonder bloem.

Waarom ik eigenlijk niet zo ben van pindakaas in koekjes? Ik denk dat ik mezelf gewoon een beetje ‘verpest’ heb door overal een uber dikke pindakaas laag op te smeren, dan is de pindakaas smaak in koekjes een beetje flauw. Maar toch, als ik pindakaas in een recept zie staan maakt mijn hart een sprongetje. Ik kan het vaak niet laten om te proberen. Zo ook dit recept, dat ik hier en daar een beetje heb aangepast. Uiteindelijk zijn het heerlijke, gezonde koekjes geworden. Mét pindakaassmaak die mij aanstaat!

2014-10-10 15.47.59

Benodigdheden voor ongeveer 15 koekjes:
120 gram havervlokken
40 gram havermout
1 ei
100 gram pindakaas
70 gram appelmoes
40 gram honing/agavesiroop
60 gram (extra pure) chocola, in stukjes
1 tl kaneel
1 tl bakpoeder
½ tl vanille essence
beetje zeezout

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 175°C. Meng de havervlokken, havermout, chocola, kaneel en bakpoeder in een kom.
•Meng in een andere kom het ei, de pindakaas, appelmoes, honing en vanille tot een glad beslag. Doe de droge ingrediënten erbij en meng tot een samenhangend geheel.
•Bekleed een bakplaat met bakpapier en maak hoopjes beslag. Druk deze plat en duw eventueel de zijkanten een beetje naar het midden, zodat de koekjes wat mooier rond worden.
•Bak de koekjes in 10-12 minuten goudbruin en laat ze afkoelen.

Een gedachte over “Recept: No flour pindakaaskoekjes

Geef een reactie

