Recept: Hartige hawaii muffins

2014-08-01 16.40.56
Al eerder heb ik twee recepten van hartige cakes geplaatst. Dit was de eerste, heel simpel met kaas en ui. Het was namelijk voor mij echt onbekend terrein om een cake te maken die hartig was. Maar sinds die eerste keer ben ik verkocht! En mijn moeder nog het meest, want steevast als ik vraag of zij nog wensen heeft wat betreft het bakken zegt ze altijd: iets met kaas, of de hartige cake. Het fijne van hartige cakes is dat je werkelijk alle kanten op kan. Het lijkt bijna op een quiche, de basis is hetzelfde maar met de vulling kan je eindeloos variëren! Daarom heb ik deze week 3 nieuwe hartige cake recepten (eigenlijk muffins) voor jullie! Vandaag: Hawaii muffins!

Als ik iets lekker vind, is het wel ananas in warme gerechten. Heerlijk het zoete en frisse in combinatie met iets hartigs. Kip Hawaii is daar een voorbeeld van, maar je hebt ook hawaii met ham, zoals vaak op een pizza. Deze keer ben ik aan de slag gegaan met die laatste variant. Ik denk dat van de drie nieuwe hartige cake recepten deze week, deze wel mijn favoriet zijn. Als je hawaii lekker vind, zijn deze muffins zeker aan te raden!

2014-08-01 16.38.49


Benodigdheden voor 6 muffins:

150 gr bloem
1 tl bakpoeder
150 gr yoghurt of karnemelk
40 gram gesmolten boter of olie
1 ei
75 gram hamreepjes
75 gram geraspte kaas
75 gram hele kleine ananasstukjes

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 160ᵒC. Doe de bloem, bakpoeder, yoghurt, boter en ei in een kom en meng dit goed. Doe de hamreepjes, geraspte kaas en ananasstukjes erbij en meng nog een keer.
•Vet een muffinvorm in en verdeel het beslag over 6 muffins. Maak eventueel af met nog wat extra geraspte kaas bovenop. Bak de muffins in ongeveer 25 minuten gaar en laat ze 10 minuten afkoelen in de vorm, en daarna op het rooster.

Geef een reactie

