TIP: Billy’s Farm Gevulde Rozijnenkoekjes

2014-03-04 11.29.57
Ik kreeg deze koekjes van mijn zus. Als zus weet zij natuurlijk dat ik fan ben van alles wat een beetje biologisch/anders/gezonder is. Dat klopt! Billy’s Farm producten zijn biologisch zonder toevoeging van riet- en bietsuiker. Ik had ooit eens gevulde schuitjes met pruimenpuree van Billy’s Farm gekocht en die waren ook erg lekker. Ik was toen minder bezig met suikers in eten dus heb er toen niet bij stilgestaan dat er vooral suikervervangers in Billy’s Farm producten zitten. Ik heb deze koekjes geproefd (dûhh) en heb de ingrediënten onder de loep genomen!

2014-03-04 11.33.43
Dit zijn de koekjes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoeveel erin zitten omdat ik er al iets van had gegeten. Ik denk dat er 6 of 7 koekjes inzitten.
Het koekje is rond en vind ik er leuk uitzien door het geribbelde randje. Je ziet precies waar de rozijnen zitten. De rest ziet eruit als een gewoon koekje.

Proeven!
De test! Hoe smaakt het? Lekker! Er zit een soort van rozijnenpuree in en de rest is een knapperig koekje. Ik denk dat als je met regelmaat ‘gewone’ koekjes eet je heel erg moet wennen aan de smaak. De smaak is natuurlijk wel anders, minder zoet. Persoonlijk vind het koekje qua zoetheid precies goed! De rozijnenpuree is erg plakkerig, beetje sticky. Je proeft ook het smeuïge van de rozijnenpuree en het knapperige van het koekje. Ik ben enthousiast!

2014-03-04 11.32.02

De koekjes zijn erg lang houdbaar, volgens mij wel een half jaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 3 maanden nog wat heb liggen en die zijn absoluut niet oudbakken geworden. Per koekje zitten 115 calorieën, ik vind het persoonlijk niet veel maar ook niet weinig. Ja het is meer dan twee droge biscuitjes boordevol suiker, maar het is een stuk gezonder!

Gezonder?
Ik zeg wel: het is een stuk gezonder. Maar is het ook gezonder? Bij de ingrediënten staat dat de koekjes gezoet zijn met dadelsiroop en maïsmoutstroop. Buiten die zoetmakers zit er tarwe, rozijnen, palmolie, rijsmiddel en zout in. Geen vervelende e-nummers en prima natuurlijke producten.

2014-03-04 11.31.23

Dadelsiroop
Maar die dadelsiroop en maïsmoutstroop. Hoe zit het daarmee? Ik ben even op onderzoek uitgegaan! Over dadelsiroop kon in weinig informatie vinden. Wel over dadelstroop. Ik ben daar maar op afgegaan want volgens mij kan het elkaar niet veel ontlopen. Zoals de naam als zegt is het gemaakt van dadels. Het is geconcentreerd sap van dadels. Over de hoogte van de glycemische waarde vind ik uiteenlopende antwoorden. De één zegt hoog, de ander juist laag. Tsja, wat moet je dan geloven?

Maïsmoutstroop

Over maïsmoutstroop was iets meer te vinden. Maïsmoutstroop is een graanstroop. In dit geval gemaakt van maïs. Ik weet natuurlijk niet het fijne ervan maar de zetmeel in de granen wordt door enzymen omgezet in moutsuiker. Een andere naam voor moutsuiker is maltose. Hier weet ik ook het fijne niet van maar het komt er op neer dat maltose bestaat uit bepaalde moleculen waardoor het tot de disachariden behoort. En hier liep ik een beetje stuk. Er is zo veel informatie waarvan ik eigenlijk geen verstand van heb. Ik durf hier dus ook geen harde uitspraken over te doen. Wat ik wel vond ik dat tafelsuiker een disacharide is. Dat wilde ik juist niet lezen!

2014-03-04 11.37.11

Alsnog wil ik benadrukken dat ik er zelf geen verstand van heb (wat ik wel graag zou willen) en dat internet vol staat met tegensprekende artikelen over gezond/ongezond of goed/slecht. Zo verwarrend! Zover ik met mijn gebrekkige kennis kan beoordelen zit er wel degelijk een vorm van suiker in de koekjes, met name gericht op maïsmoutstroop. Hoe goed is het of dat het überhaupt beter is dan een ingrediënt ‘suiker’ kan ik niet zeggen. Laten we het erop houden dat het wel beter ‘voelt’ haha.

Mijn conclusie:
Ik vind de koekjes erg lekker! Als je dit niet eerder hebt gegeten zal het zeker wennen zijn, het smaakt namelijk wel anders. De sticky rozijnenpuree in het midden is in hoeveelheid goed in verhouding met het knapperige deel van het koekje. Of deze koekjes écht beter zijn dan ‘gewone’ koekjes kan ik niet zeggen, maar de ingrediëntenlijst is wel zodanig kort dat het vast wel iets beter is.

2014-03-04 11.36.19

Een gedachte over “TIP: Billy’s Farm Gevulde Rozijnenkoekjes

Plaats een reactie