TIP: Appelstroop

2013-11-25 17.01.45
Iedereen heeft wel producten die standaard in de (koel)kast staan. Als het daar niet staat krijg je de schrik van je leven en ren je naar de eerste beste supermarkt. Je zorgt dat je altijd voordat het op is, alweer een nieuw exemplaar in de kast hebt staan. Dit kunnen producten zijn die je gewoon heel erg lekker vindt, maar het kunnen ook producten zijn die heel veelzijdig zijn. In deze rubriek laat ik mijn favoriete producten zien.

Appelstroop
Eigenlijk tot een paar jaar geleden (ik gok zo’n 5 jaar?) had ik nog nooit van appelstroop gehoord. Keukenstroop en golden syrup (deze is echt de master onder de stropen!) waren bekend maar appelstroop?! Klinkt heel gek nu ik er over nadenk, maar ik had er echt nog nooit van gehoord en ik had het dus nog nooit gegeten. Totdat ik een keer in het ziekenhuis lag en er dus appelstroop was. Iemand vond het zó lekker dat ik het ook wilde proberen. Mijn eerste hap van de boterham met appelstroop vond ik eigenlijk helemaal niet zo lekker, het was een stuk zuurder dan ‘normale’ stroop. Maar oké je moet toch iets een paar keer proberen voordat je echt kan zeggen of je het lust zeggen ze toch? Zo gezegd zo gedaan en na het ziekenhuis kwam appelstroop standaard in de kast.
healthy nut cookies ontbijtkoek

Gezond
Toen ik me bezig ging houden met gezonder eten en bakken (minder geraffineerde suikers) kwam ik er achter dat appelstroop een uitkomst was. Toch zoet, een goede suiker vervanger, maar zonder toegevoegde suiker. Ik bak er koekjes, ontbijtkoek, cruesli en nog veel meer mee. Tuurlijk mislukt er ook wel eens wat omdat het natuurlijk een hele andere structuur heeft dan suiker. Maar dat is niet erg, ik kom er op een gegeven moment wel uit ;)

Je moet trouwens, als je een appelstroop wil zonder toegevoegde suikers, wel uitkijken met welke appelstroop je koopt. Er zijn veel merken waar gewoon suiker aan is toegevoegd, maar dat is gewoon een kwestie van etiketten lezen. Inmiddels is appelstroop een vaste suikervervanger in recepten en als ik zin heb in wat zoets op mijn boterham: appelstroop is my friend.

2013-11-25 17.00.56

De appelstroop die ik eet is van het merk Canisius. Deze is gemaakt zonder toegevoegde suikers en is ook nog eens super goedkoop. Een win-win situatie!

Weetje: Er is appelstroop helemaal niet zo veel ijzer zit? Je moet zo’n tien (!) boterhammen met appelstroop eten wil je aan de ADH ijzer voor vrouwen komen. Ik zeg: goed excuus om lekker dik te smeren!

Lust jij graag appelstroop?

7 gedachtes over “TIP: Appelstroop

  1. Wat een leuk stukje! Zelf ben ik niet echt gek op appelstroop maar ik heb er nooit aan gedacht om deze als suiker-vervanger in baksels te gebruiken! Dankjewel voor de tip!

    Liefs Rosie

  2. Ik ben ook gek op appelstroop. Als kind al maar mijn verslaving kreeg weer nieuew leven ingeblazen toen ik na mijn bevalling een laag hb had. Onder het motto alle beetjes helpen heel wat appelstroop gesmeerd. Heerlijk haha!

  3. Toen ik een half jaar was en voor het eerst mocht eten, at ik altijd broodjes appelstroop, ik was er gek op zei m’n moeder! En nu lust ik het niet meer haha. Wel een goed idee om het als vervanger voor suiker te gebruiken!

Plaats een reactie