Recept: Hartige cake met kaas en ui

hartige cake
Als ik ga bakken dan worden het meestal zoete dingen. Lekker een koekje of plakje cake voor bij de thee of ’s avonds een stukje taart bij de koffie. Ik ben dan ook echt een zoetekauw en ik vind het leuk om steeds mezelf weer te verbeteren en nieuwe dingen te ontdekken. Deze keer heb ik ook wat gebakken maar het werd iets totaal anders: een hartige cake!

Zoals elke dag liep ik met mijn moeder in het bos de hond uit te laten. Vandaag had ik weer zin om te bakken. Maar wat?! Het bananabread had ik laatst nog gemaakt, net zoals de ontbijtkoek. Inspiratie voor een nieuw recept had ik vandaag ook niet. Ik vroeg aan mijn moeder of zij nog idee had wat ik kon gaan bakken. Zij antwoordde dat ze sowieso van hartige dingen houdt.Ineens kreeg ik een idee: een hartige cake!

Ik had er weleens vaker van gehoord maar ik ben nog nooit op zoek gegaan naar recepten en ik had nog nooit een poging gedaan tot het bakken van een hartige cake. Ik was eigenlijk best wel enthousiast en mn moeder ook (nadat ik uitlegde dat er natuurlijk géén suiker in ging…). Eenmaal thuis begon ik met zoeken naar recepten.

hartige cake

En daar begon het moeilijke: elk recept zat gewoon totaal anders in elkaar! Voor een normale cake zijn af en toe de verhoudingen wel anders maar komt in grote lijnen neer op hetzelfde, of tenminste dezelfde ingrediënten. De hartige cake niet! De ene cake werd gemaakt met slagroom, de ander met boter. In de ene cake gingen twee eieren, in de andere wel vier. Zo ook met de verhoudingen, ik zag er echt de logica niet van in. Ik bedacht me om naar de site van 24Kitchen te gaan. Rudolph weet het vast wel!

Gelukkig stond er een recept voor een hartige cake, plus een filmpje. Dankje Rodolph, dankje! Gelukkig zei hij in het filmpje dat je de vulling eigenlijk zelf kan kiezen. Oké, dat was precies wat ik moest weten! Ik koos ervoor om simpel te beginnen: met kaas, ui en jalapeño pepertjes.  Het duurde even voordat de cake klaar was want hij heeft ongeveer 3x langer in de oven gestaan dan die van Rudolph, maar het is het wachten waard geweest. Echt super lekker! De pit van de pepertjes, het licht zoete van de rode ui en de kaas, tja, die maakt het geheel helemaal af!

Ik zou zeggen: doe een keer gek en maak een hartige cake!

Benodigdheden voor een kleine taartvorm van 16 cm. Voor een grotere springvorm kun je het recept verdubbelen. De cake wordt dan wel wat platter en moet ook wat minder lang in de oven. Ik gok 45 minuten, maar zoals ik al zeg: het is een gok!

150 gram bloem

4 gram bakpoeder

zout

1 ei

130 ml (karne)melk

40 gram gesmolten boter

Vulling

50 gram (cheddar)kaas (kaas naar keuze!)

2 kleine rode uien

2 eetlepels ingemaakte jalapeño pepers van de AH

Bereidingswijze:

•Verwarm de oven voor op 160 ᵒC

•Meng de natte ingrediënten en droge ingrediënten in aparte kommen. Doe nu de droge ingrediënten bij de natte men meng het totdat de bloem is opgenomen

•Snij de ui,  jalapeño pepers  en kaas in de grootte die je zelf wilt. Voeg nu de vulling toe aan het beslag en meng nog een keer

•Zet de cake voor ongeveer 60 minuten/75 minuten in de oven. Wanneer de een satéprikker er droog uitkomt is de cake goed.

hartige cake

9 gedachtes over “Recept: Hartige cake met kaas en ui

  1. Watertandend! Ik ga dit recept binnenkort ook eens proberen, hij lijkt me heerlijk. Meestal heb ik ook meer trek in hartig ipv zoet dus dit is perfect:)

    1. Leuk! Laat me weten hoe het smaakte. Misschien nog een tip: je kan het ook goed in muffinsvormpjes maken! Moet het wel een stuk korter in de oven, 25 tot 30 minuten.

Geef een reactie

